Sport

Dlaczego piłki lekarskie powinny gościć w Twoim planie treningowym?

Termin piłka lekarska (ang. Medicine Ball), pojawił się w 1876 roku. Natomiast pierwsze znana fotografia, gdzie znajdowała się piłka lekarska powstało w 1866 roku ukazujące instruktora Aarona w otoczeniu jego sprzętu. Aaron Molyneaux Hewlett był pierwszym afroamerykańskim instruktorem na Uniwersytecie Harvarda. Medicine Balls mają szerokie zastosowanie na każdym poziomie. Sprawdzą się zarówno w treningu dzieci, ale również początkujących i wyczynowych sportowców.
Dobre dla dzieci i początkujących
Trening z piłkami lekarskimi jest bezpieczną opcją wprowadzenia w zajęcia siłowe dla początkujących oraz dzieci poniżej 12 roku życia. Istnieje wiele wariantów ćwiczeń, które pomogą poprawić koordynację nerwowo-mięśniową przed przejściem na ćwiczenia z hantlami i sztangą. Przysiady z piłką, wykroki z piłką lekarską nad głową, rzuty zza głowy, skłony tułowia z PL nad głową i dziesiątki innych ćwiczeń, to tylko nieliczne propozycje, które możemy wykorzystać, aby usprawnić nasz aparat ruchu.
Piłki poprawią Twoją moc!
Sportowiec, który pracuje tylko nad silą maksymalną jest jak czołg – silny i wolny. Atleci w większości dyscyplin potrzebują generować jak najwyższe wartości siły w jak najkrótszym czasie, ponieważ chcą być jak bolid formuły 1.
Ciężary piłek lekarskich nie są na tyle duże, żeby pracować nad siłą u średniozaawansowanych zawodników, natomiast niskie obciążenie będzie idealnym rozwiązaniem do pracy nad szybkością-siły (speed-strength).
Dlatego uzupełnianie podstawowego treningu siłowego, ćwiczeniami speed-strength, pomogą stworzyć Ci prawidłowy program treningowy, dbając o wszechstronny rozwój siłowy zawodnika.
Są alternatywą dla ćwiczeń olimpijskich,
Jeżeli nie potrafisz wykonać prawidłowo ćwiczeń olimpijskich, to nic straconego. „Olimpijki” nie są jedyną opcją do poprawy Twojej mocy.
Piłki lekarskie możesz potraktować jaką bezpieczną alternatywę dla rwania, zarzutu czy podrzutu, na które potrzebujemy często kilku jednostek treningowych, aby się ich nauczyć. Natomiast trening z MB zajmuje w nauce nie więcej niż kilka sekund. Niestety ćwiczenia ze sztangą nie może tak naprawdę praktycznie zmienić płaszczyzny ruchu (ruch idzie w górę lub w dół), w treningu z piłkami nie mamy z tym problemu.
Specyficzne dla dyscypliny
Jako sportowcy chcemy być silni w różnych wzorach i płaszczyznach ruchu. Atleci dzięki MB mogą poruszać się w różnych wzorcach i płaszczyznach ruchu przy dużych prędkościach. Rzuty zza głowy, sprzed klatki piersiowej, jednorącz, oburącz lub z wykorzystaniem rotacji i wiele innych..
Lekkoatletyka, boks, siatkówka, koszykówka, ręczna, sporty walki, piłka nożna, tenis – Trening z piłką lekarską spełnia potrzebę większości dyscyplin. PL mogą być używane na różne sposoby w celu przybliżenia ruchów i kątów w stawach, które sportowcy wykorzystują podczas rzeczywistej aktywności sportowej.
Funkcjonalne
Kombinacje ćwiczeń wymagają minimalnej przestrzeni. Piłki medyczne są idealne do treningu na świeżym powietrzu w parkach lub na boiskach.
Sportowcy, często podróżują, spakowanie piłki lekarskiej do torby, może pomóc Ci w szybkim treningu przed startem lub jako trening zastępczy -zwłaszcza jeśli nie ma w pobliżu dostępnej siłowni!
MB łamią treningową rutynę.
Oprócz fizycznych zalet korzystania z treningu z piłkami, może również wpłynąć na złamanie treningowej rutyny. Dobór obciążeń i metod, będzie zależeć tylko i wyłącznie od trenera i zawodników. Siatkówka z wykorzystaniem kilkukilogramowej piłki? Czemu nie!
Dobry w dynamicznej pracy tułowia i bioder!
Mięśnie tułowia są pomostem pomiędzy dołem a resztą ciała, ponieważ większość ruchów – w tym wyrzut piłki, zaczyna się od stóp. Większość ćwiczeń korpusu i bioder, to ćwiczenia typowo siłowe lub stabilizacyjne, dlatego dynamiczna praca korpusu i bioder, pozwoli Ci generować większe wartości mocy, dzięki lepszej ekonomii ruchu.
Trening z piłkami na pewno znajdzie zastosowanie w Twoim treningu, niezależnie od wieku i poziomu. To jaki ciężar i ćwiczenie wybierzesz, będzie zależało od Twojej wyobraźni, poziomu siły i celu. Jako osoba, która pierwszy raz przyszła na siłownie, potraktuj to jako trening siły i adaptacji ukł. nerwowo-mięśniowego. Jeżeli masz już jakiś staż z treningiem siłowym, wkomponuj piłki, aby pracować nad swoją mocą.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.