Siłownia,  Sport,  Sprint,  Technika,  Zdrowie

Dlaczego obciążamy sprint?

Dodanie obciążenia zewnętrznego do sesji sprintów, może być świetną metodą poprawy paru składowych, które przyczynią się do poprawy prędkości Twojego biegu.

Poprawa przyśpieszenia

W większości sportów najbardziej istotną fazą biegu jest faza przyśpieszenia, która ma miejsce w trakcie pierwszych metrów sprintu. Sportowcy w prawie każdym sporcie (gdzie występuje sprint), spędzają większość czasu sprintu w fazie przyspieszenia, więc poprawa tej części biegu jest koniecznością do lepszych rezultatów.

Praca ze sledem, znajduje swoje zastosowanie głównie podczas fazy przyśpieszenia, ponieważ jest fazą nad którą można „najwięcej pracować”, w przeciwieństwie do biegu z maksymalną prędkością.

Reakcje podłoża

Siły Reakcji Podłoża (ang. Ground Force Reaction) –  podczas przyśpieszenia występują bardzo duże siły reakcji podłoża w kierunku horyzontalnym. Jesteśmy pochyleni do przodu, Twoja stopa ma kontakt z ziemią „z tyłu” za środkiem ciężkości, aby „popchnąć nas do przodu”.

Przyczyną dużych wartości GFR, jest dłuższy czas kontaktu stopy z podłożem w trakcie zwiększania prędkości sprintu.

Im wyższe wartości siły w kierunku podłoża, tym szybciej przyśpieszamy wg. III zasady Dynamiki Newtona, która mówi o wzajemności oddziaływań.

Odpowiednio obciążony sled, pozwoli Tobie do przyłożenia większych sił akcji w celu prawidłowej reakcji, czyli „zwrotu” energii w prawidłowym kierunku.

Aspekt techniczny

Prawidłowe ustawienie oraz „dociążenie” na prowlerze pozwala zachować odpowiednie kąty do wytworzenia sił akcji w kierunki horyzontalnym.

Prawidłowa pozycja startowa w której trenujesz ze sledem lub prowlerem, pozwoli Ci na wyeliminowanie „overstridingu”.

Większa ilość kilogramów na sledzie, powoduje większą częstotliwość kroków, co również może pomóc w walce z overstridingiem u osób, które borykają się z tym problemem.

PAP & RFD

Obciążony sled, może być świetnym narzędziem poprawy naszej mocy.  Wykorzystuje wzmocnienie poaktywacyjne (ang. post-activation potentation) w celu zwiększenia RFD (ang. Rate of force development) – w skrócie (wytworzenia maksymalnej siły w jak najkrótszym czasie).

Praktyczne zastosowanie:

Seria kontrastowa:

A1. Sprint z sankami z obciążeniem  – 10m – V-100% / start z bloku

A2. Sprint bez sanek – 10m – V-100% / start z bloku

Wszechstronne wykorzystanie

Do obciążenia możesz wykorzystać: Sledy, Prowlery, Rezystory, Gumy, Opony czy Spadochrony.

Trening z wykorzystaniem sledów/prowlerów, jest niezwykle wszechstronny i pozwala trenować różnorodne ruchy z wykorzystaniem wszystkich płaszczyzn ruchu człowieka.

Prowlery/sledy, możemy zastosować do treningu siły na całej krzywej prędkości siły (ang. force-velocity curve), zależnie od zastosowaniu odpowiedniego obciążenia zewnętrznego w celu wywołania odpowiedniej adaptacji.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.